اشعار تعزیه ها چگونه شکل گرفتند؟/ مجری سمت خدا دوست دارد صدر المتاهلین باشد
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۸۰۲۵
در برنامه 29 مرداد شب نشینی احمد جولایی و نجم الدین شریعتی با میزبان برنامه به گفت و گو نشستند.
به گزارش برنا؛ در اولین بخش برنامه گفت و گو محور شب نشینی که همچون گذشته بر روی آنتن زنده شبکه جام جم رفت، احمد جولایی محقق آیین عزاداری در ایران و کشورهای دیگر به عنوان مهمان معرفی شد.
جولایی گفت: تعزیه آینه ای است که با هر اتفاقی ممکن است بشکند و هربار بشکند از بین نمی رود بلکه هر تکه اش یک آینه جدید شده و تیز تر می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: یک نفر باید در تعزیه مدیر و مباشر باشد تا میدان تعزیه را بگرداند و آن عنصر بازیگر است چون درام بدون بازیگر نمی تواند شکل بگیرد. هر وقت یک حادثه رخ داده است از نگاه های مختلف بررسی شده و بیان شده است. برخی نگاه مقتل ها هم همین ویژگی را دارند؛ یک آدم بر اساس یک حادثه فرازهایی از این ماجرای قتل را تبدیل به مرثیه می کند که درازگویی ندارد؛ باید فشرده باشد و مخاطب باید به اصل موضوع مشرف باشد سپس عده ای به نام وراق یا کاتب نمونه های خوب را کنار هم چیده اند که صحنه های دراماتیک زیاد دارد و به این ترتیب مرثیه های تعزیه خوانده شده اند.
کارشناس حوزه عزاداری های داخل و خارج کشور بیان کرد: بسیاری از ابیات را می توان از مرثیه های تعزیه حذف کرد به طوری که قصه بهم نریزد و بسیار هم تعزیه ها را جلوتر می اندازد.
نجم الدین شریعتی مجری معروف برنامه سمت خدا با حضور در برنامه «شب نشینی» درباره زندگی کاری، تحصیلی و شخصی اش با عبدالرضا امیراحمدی به گفت و گو نشست. شریعتی درباره سوابق کاریاش گفت: از دوران نوجوانی گویندگی رادیو و تلویزیون را خیلی دوست داشتم و خیلی هم برای آن تلاش کردم اما نمی شد و به همین دلیل به سراغ درس و زندگی رفتم و عزمم را برای درس خواندن جزم کردم تا اینکه روزی در محله امامزاده یحیی آقای حسنزاده یکی از کارگردان های تلویزیون آمده بود تا برای برنامه جدیدش لوکیشن ببیند و وقتی مرا دید یه من پیشنهاد کار داد اما قلبا تمایلی نداشتم چون به تلویزیون رفتن را از اهدافم پاک کرده بودم اما با پیگیری های فراوان کارگردان، اجرای برنامه «نقطه ب» را پذیرفتم.
وی ادامه داد: پس از آن با برنامه «نیمرخ» همکاری کردم که حالتی دینی داشت و برای نوجوانان ساخته شده بود. بعد از آن چند برنامه برای شبکه سه ساختیم و بعد «زلال احکام» را اجرا کردیم. بسیاری به من میگفتند با این کار شخصیتت جور دیگری شکل می گیرد و این کار را نکن اما واکنش هایی که از مخاطبان می دیدم به من می گفت که در جایگاه درستی ایستاده ام.
مجری سمت خدا خاطره ای را از برنامه زلال احکام بیان کرد: رئیس جمهور وقت که می رفت سفر استانی از مردم می خواست درخواست های خود را روی کاغذهایی برای او بنویسند یک روز که از سفر به یکی از ناحیه های صعب العبور کشور رفته بود نامه ای را آورد که به آقای ضرغامی داده بود و سلسله وار در سازمان به دست من رسید، در این نامه به جای درخواست هایی که عامه مردم از رئیس جمهور دارند، یکی از مخاطبان از زلال احکام سوالی پرسیده بود. پس از دیدن آن نامه متوجه شدم که این موضوع بار ما رسانه ای ها را سنگین می کند. زلال احکام که به بلوغ رسید و یک دوره فقهی را برای مردم گفتیم جرقه «سمت خدا» شروع شد.
شریعتی تصریح کرد: کسی که قرار است جلوی دوربین برنامه اجرا کند آن هم به صورت مستمر باید توشه ای داشته باشد که بتواند خرجش کند و سمت خدا مطالعات و تحقیقاتم را بیشتر کرد. زینب کبری (س) یک عمر توشه اندوخته بود که در حادثه کربلا توانست مثل کوه محکم بایستد.
وی درباره نحوه ارتباط گرفتنش با مخاطب افزود: احساسم این است که با ارتباط مداوم با مخاطب و پیام هایی که بین ما رد و بدل می شود می فهمی جای تو درست است یا نه به همین دلیل ارتباطم را با مخاطب حفظ می کنم. خیلی عظیمی از مخاطبان فرهیخته ما خارجی هستند هر برنامه ای که بر اساس بررسی ها واکنش های مثبت تری برای آن ها از مخاطب دریافت کنیم آن را برجسته تر می کنیم.
مجری سمت خدا خاطره ای دیگر از این برنامه را تعریف کرد و ادامه داد: جمعیت زیادی از کالیفرنیا به ما پیام دادند که خطیب ندارند و برنامه سمت خدا را به عنوان خطیب یک برنامه پخش می کنند و بعد جلسه شان را برگزار می کنند که این بار مرا خیلی سنگین می کرد. اگر 45 دقیقه آنتن تلویزیون در اختیار شرکت های بازرگانی بود ارزش گذاری های کلانی برای آن یم شد و ما هم باید به همان اندازه و ارزش مطالعه و بار علمی داشته باشیم تا به مخاطب بدهیم.
شریعتی اظهار داشت: هرچقدر مشکلات معیشتی مردم و سختی هایشان بیشتر شود احساس می کنی بار مسئولیت تو سنگین تر است چون با دین می توان عینکی به مردم داد تا بتوانند از کنار سخت ترین مشکلات گذر کنند.
وی درباره نحوه ارتباط گرفتنش با کارشناسان برنامه ها گفت: نشستن با آقای قرائتی در روزهای اول سخت بود چون ایشان خیلی کم گفت و گو می کردند چون خودشان درس هایی از قرآن را داشتند اما رفته رفته هم کارشناسان اعتماد پیدا کردند و هم من تا حدودی فهمیدم چطور باید با طرف مقابلم برخورد کنم. خودم را اولین مخاطب حرف های اساتید می بینم و اول از همه دل می دهم که این خود در تاثیرگذاری نقشی مهم دارد.
مجری سمت خدا تصریح کرد: اجرای سمت خدا خیلی کار سختی است چون برخی مواقع ممکن است حرف هایی را شنیده باشی ولی باید مسمتع خوبی باشی. همیشه سعی داشته ام با صداقت با مخاطب ارتباط برقرار کنم چون مخاطبان فهیمی داریم. در سمت خدا همه معلوماتم را کنار می گذارم و خیلی وقت ها خالی الذهن از نظر معلومات دینی اساتید رو به روی آن هاب می نشینم که با مخاطب یکسان باشم.
شریعتی عنوان کرد: مرتب مخاطبانمان را رصد می کنیم مخاطبان ما فقط مسلمانان شیعه و سنی ها نیستند بلکه از ادیان فرق و مذاهب دیگر هم مخاطب داریم حتی از مسیحیان و یهودیان. نکته این موضوع این است که اگر کسی به مباحث مطرح شده در سمت خدا دل بدهد بدون حب و بغض با فطرت خود همراه شده است. نورانیت سخنان اهل بیت (ع) فطرت های بیدار را با خود همراه می کند. وقتی مسیحیان در برابر نهج البلاغه زانو می زنند تکلیف مشخص است.
وی گفت: امسال تصاویر کربلا را با حسرت مشاهده می کردم. اولین باری که به کربلا رفتم احساس کردم بهشت شعبه ای از کربلا است چون با تمام وجود احساس می کنی امام حسین (ع) تو را در آغوش گرفته است. برای رسیدن به سمت خدا راه درازی را باید طی کنیم. برای رسیدن به نقطه بی نهایت که در مسیر آن هستیم راه پر پیچ و خمی است که آن هایی زرنگ هستند که وسیله شان را سریع انتخاب می کنند و بهترین وسیله، کشتی امام حسین (ع) است که هم برای همه جا دارد و هم جنس غمش فرق دارد.
مجری زلال احکام تصریح کرد: خواهشم از مخاطبان این است که از مکتب امام حسین (ع) یاد بگیریم، مثل سید الشهدا به دنیا نگاه کنیم، معادباوری را در زندگی پیاده کنیم و با امام حسین (ع) بزرگ شویم نه اینکه قد بکشیم بلکه بزرگوار شویم. همه کسانی که با امام حسین (ع) نبودند فراموش شدند و کسانی که به ایشان وصل شدند ماندگار شدند ماهم باید به ایشان وصل شویم.
شریعتی با اشاره به شهادت امام سجاد (ع) افزود: با دعاهای صحیفه سجادیه حال روحی خوبی می گیرم و کتاب بالینی من است. حکمت های نهج البلاغه کوتاه است اما حال دل ما را عوض می کند و نکات ارزنده زیادی در بطن آن نهفته است.
وی درباره سن ازدواج و زندگی شخصی اش گفت: دوست دارم لقب صدر المتاهلین را به من بدهند. در سن 24 سالگی ازدواج کردم و دو فرزند به نام های محی الدین و محمدمهدی دارم که فرزند دومم حالا سه ساله است. زود ازدواج نکردم چون آدم باید در اوج جوانی اش ازدواج کند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جام جم عزاداری ایران عاشورا قتل رادیو و تلویزیون تلویزیون رئیس جمهور رسانه دوربین زینب کربلا دین مشکلات قرآن شیعه و سنی اهل بیت امام حسین سن ازدواج ازدواج مجری سمت خدا شب نشینی برنامه گفت و گو محور مجری سمت خدا زلال احکام امام حسین گفت و گو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم
تا به کی در غم تو ناله شبگیر کنم
دل دیوانه از آن شد که نصیحت شنود
مگرش هم ز سر زلف تو زنجیر کنم
آن چه در مدت هجر تو کشیدم هیهات
در یکی نامه محال است که تحریر کنم
با سر زلف تو مجموع پریشانی خود
کو مجالی که سراسر همه تقریر کنم
آن زمان کآرزوی دیدن جانم باشد
در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم
گر بدانم که وصال تو بدین دست دهد
دین و دل را همه دربازم و توفیر کنم
دور شو از برم ای واعظ و بیهوده مگوی
من نه آنم که دگر گوش به تزویر کنم
نیست امید صلاحی ز فساد حافظ
چون که تقدیر چنین است چه تدبیر کنم
تاکنون رنج و درد زیادی را تحمل کرده اید، در برابر سختی های آینده همچنان صبور بوده و از یاس و ناامیدی برحذر باشید. به تلاش خود ادامه دهید و در مقابل فریب و دورویی افراد بدخواه شکیبایی به خرج داده و نهراسید.
برای رسیدن به نیت دل باید اختیار زندگی خود را به دست بگیرید و از بی خیالی دوری کنید تا سرنوشت خود را بسازید. هرآنچه بکارید همان را درو خواهید کرد.
زندگی نامه حافظحافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و بههمراه مادرش زندگی سختی را سپری میکرد. گفته میشود او در اوقات فراغت خود به مکتبخانهای که نزدیک نانوایی بود میرفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت میکرد و نیززمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا میپرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.
این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را بهطور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی شرکت میکرد و به همین خاطر به اکثر دانشهای زمان خود مسلط بود.
حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش میکرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردمفریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار بهویژه غزلیات بسیار زیبا و معنیداری سروده است که نیزاکنون پس از گذشت قرنها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامشبخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات میشود.
حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیدهاند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را بهدلیل شیرین زبانی معشوقهاش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقهاش، ۴۰ شبانه روز را بهطور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زندهداری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو میکنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمهکاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.
در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار میشود.
آثار حافظ
دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی بهطور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود میپرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابلتوجه و تاملبرانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبانهای دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزلسرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیتهای او بسیار درخشان و تماشایی است.
شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهمترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن میخواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن میکند؛ بهگونهای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شدهاند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفتهها به کمک زبان طنز بیان شود.
کانال عصر ایران در تلگرام